1005544_10153982017584767_16117290486084

 

Eräs ihminen kertoi perheestään. Kuinka suurin osa heistä ei enää ollut hänen elämässään, joko menetyksen tai valinnan kautta. Menetyksiin ei voi vaikuttaa, yhden valinnan ymmärsin kuultua miksi. Jäljellä oli enää sisar, johon henkilö ei enää pitänyt juurikaan yhteyttä. Hän ei osannut tai halunnut selittää miksi. Ehkä olosuhteet, ehkä hän enää ei osannut kaiken jälkeen pitää kiinni.

Mua jotenkin harmitti hänen puolestaan. Omakin perhe on saanut kolhuja ja kokenut menetyksiä, mutta jäljelle jääneet repaleet on tiukasti kiinni toisissaan. Uuttakin on tullut mukaan. Mun mielestä kaikilla pitäisi olla perhe. Se voi rakentua ystävistä, sukulaisista, hyvistä napureista, mistä vain. Tärkeintä on se tunne, että pidetään yhtä ja ollaan olemassa toisille.

Sanoin, että hänen pitäisi soittaa siskolleen.

Elämä yllättää niin hyvässä kuin pahassa ja nyt saattaa olla, että mulla on sairaus, jossa elinikäennuste on noin 10 vuotta. Ei vielä lukita vastausta, mutta kuitenkin. Mun ensimmäinen ajatus oli, että nyt tulee kiire tehdä asioita! 10 vuotta, ei kuitenkaan heti, mutta määräaika jo näkyy. Sitten kun ajatus hieman kulki hallitummin, ajattelin mitä nyt täytyisi tehdä? Mitään suurta tekemätöntä ei tullut mieleen. Ei ole keskeneräisiä asioita ihmisten kanssa, mistä pitäisi jutella tai sopia. No siitä olen haaveillut, että saisin "loikoilla" auringossa kerralla kuukauden tai mielummin kaksi. Se tapahtuu siis pian. Ehkä pieni haikeus tuntui asioita kohtaan, joihin olen aikaisemmin viitannut. Niihin, joiden saamiseen en aina pysty suoranaisesti vaikuttamaan. Mitä jos aika loppuu kesken? Hyvä biisi alkoi soimaan, niin ajattelin, että pitäisi käydä tanssimassa useammin. Jorata silmät kiinni vaikka tyhjällä lattialla! Ens viikolla aion vesihiihtää. Kaikki me täältä lähdetään joskus, mun vuoro saattaa siis vain tulla vähän oletettua aikaisemmin. Ihan hyvin olen haluamiani asioita saanut tehtyä, mutta nyt on kai aika täysin lopettaa odottamasta sitä hyvää aikaa. Ja olla rohkea. Enää ei ehdi ujostella!!

Ja sitten mulle tuli mieleen, että sen ihmisen pitäisi soittaa siskolleen. Mä tiedän, että vaikka kaikki loppuisi just nyt, mun tärkeät ihmiset tietävät onneksi olevansa tärkeitä.

Tuossa tekstiin liitetyssä kuvassa on kiteytetty kaikki positiivinen, mitä kuolemaan voi liittä. Jotenkin tuo kuva on huvittanu mua aina, kun olen nähnyt sen. Vieläkin.