Nimet%C3%B6n%20%286%29-normal.jpg

 

 

Junan lastenvaunu. 4-vuotias Otso katsoo minua, esittelee itsensä ja kertoo, että ajatteli tulla juttelemaan kanssani. "Mikä eläin sinä olet?". Vastasin olevani leijona. "Selvä, minä olen elefantti."

Kuukausi aikaisemmin. Tapasin yllättävässä paikassa ohimennen miehen, joka oli ollut mun Tinder-match. Selvästi pientä keskustelun avausta hänen puolelta, omat vastaukseni olivat lähinnä yksitavuisia. Myönnän, tilanne tuli niin yllättäen, että menin vähän puihin.

En osannut jutella tuntemattomalle ihmiselle, vaikka sovellus oli jo kertonut, että ainakin ulkonäöllisesti miellytimme toisiamme. Otso on mun idoli. Ihailen tuota lapsen avoimuutta ja rohkeutta.

On monenlaista rohkeutta. Tappaa hämähäkki, kulkea yöllä metsässä, hypätä benji-hyppy, kertoa läheiselle ajatuksiaan. Huomaan joskus olevani hieman epäreilu ihmisten kanssa, joita en kovin hyvin tunne. Olen huono antamaan itsestäni ennen kuin olen muodostanut toisesta mielipiteen. Ojenna avoin käsi, niin siihen on helpompi tarttua. Jonkun asian epäonnistuessa en haluaisi ajatella sen tapahtuneen siksi, etten ole uskaltanut sanoa jotain. Ajatuksia ei kukaan osaa lukea, joten parasta on sanoa se ääneen, mitä toisen haluaa tietävän.

On myös monenlaista pelkoa. Pelkoa menettää, sairastua, epäonnistua, pelätä pimeää. Pelkoa, että saa sen mitä haluaa, koska sen voi menettää. Liian pitkälle viety ajatus? Niinkin voi käydä. Pelot ovat harvoin järjellä perusteltuja. Mutta ei kukaan myöskään haaskaa lottovoittoa ennen kun on sen voitanut. Jotain hyvää voi jäädä välistä, jos hyppää suoraan pelättyyn lopputulokseen.

On epärealistista ajatella, että missä tahansa tekemisessä onnistuu aina ilman epäonnistumisia. Tärkeämpää on voida olla sinut omien päätösten ja tekemisten kanssa. Niihin voi vaikutaa. Vaikka toisen ihmiseen toisinaan pettyy, pitäisi pysyä rohkeana. Rohkeana antaa toiselle mahdollisuus aloittaan puhtaalta pöydältä ilman, että joku muu on sen jo puolesta pilannut.

Kylläpä tämä teksti nyt livahti syvälle. Mutta peukutetaan Otsolle! Että Otso pysyy aina yhtä rohkeana ja että kokee monta avointa ensikohtaamista. Ja otetaan edes vähän mallia.